välkommen give2all.org RSS | Lägg till favoriter | Sitemap

hur man identifierar motstånd

Postad av : Magnus Ekblad

Under årens lopp har ett antal motstånd kodsystem tagits fram så att hobby eller ingenjör vet värdet (i ohm) och tolerans rating ett motstånd. Det vanligaste motståndet format idag är 4-bands färgkod. Ett antal andra band och dot-system fortfarande finns, liksom flera textformat

Du behöver:. . .
Motstånd


1
Om Motståndet är ett precisionsinstrument typ (vanligtvis en svart eller blå fall) kan det ha en text värde (siffror och /eller bokstäver) tryckt på kroppen. Dessa värden är ofta ut som ett nummer (0,05 eller 3K) som anger värdet i ohm och med en% värde för tolerans (max% avvikelse från tryckta värde) bredvid. Det kan annars ha ett 4-siffrigt tryckt värde: De tre första siffrorna är de tre numeriskt värde och den fjärde siffran är multiplikatorn. Ex: 1002 är 1,00 gånger 10 på den andra makten=100 ohm och 5623 är 5,62 gånger 10 till den tredje=5. 62K ohm
2
effektmotstånd (oftast metall fall med värme-. sjunka fenor eller keramiska fall) kommer att få ett motstånd, ibland en tolerans, och ett wattal betyg tryckt i texten längs fallet.
Ex: 10. ohm, 20 W
3
Den vanligaste motstånd typ, har en brun kropp och fyra band färg. Det första bandet är den mest signifikanta siffran, är det andra bandet den minst signifikanta siffran, är det tredje bandet multiplikator och den fjärde bandet är motståndet tolerans
De tre första banden att använda följande färgkod för värden:.
Svart=0
Brown=1
Röd=2
Orange=3
Gul=4
Grön=5
Blå=6
Violet=7
Gray=8
Vit=9

Koden för toleransintervall är oftast: guld är 5%, är silver 10% och brun (eller ingen färg) är 20%
4.
Läsa 4-bands motstånd ger då två siffror, en multiplikator och tolerans
Ex:. en Brun-Svart-Röd-Guld motstånd är 1-0-(10 på den andra)-5 % eller 1K ohm 5%.
5.
äldre (före 1950) motstånd använt en rad olika karossens färg, slutet rand och centrum kropp dot koder. En av de vanligaste motstånden används kroppen färg som första siffra i slutet färg som den andra siffran och punkten för att visa multiplikatorn.

    
    Copyright © 2011 give2all.org