hur man beräknar konstant hastighet
Postad av : Jan-Olof Stoor
Du kan uttrycka ett objekts position i det tredimensionella rummet med en position vektor som R=3i +4 j-2k. Om objektet är i rörelse, då dess position ändras med tiden. Med andra ord kan placera vara en funktion av tiden. I detta fall ter sig läget vektor som R (t)=(3) Jag + (4T) J-(t) k. Så länge positionen vektor är linjär med avseende på "t", hastigheten kommer att vara konstant. Om det inte är linjär, då objektet accelererar och hastigheten är inte längre konstant
Du behöver:
träpinne, 1 tums fyrkant med 12 inches lång.
Två tomma och rena konservburkar.
2 öga skruvar, på minst 1 /4 tums diameter.
Träpinne, 1 /4 tums diameter med 10 inches lång.
Penna.
Cork.
Gummiband.
Sax.
Tjockt papper.
Lim.
Konservöppnare.
Böcker, träklossar eller kartonger.
1.
Skriv varje komponent i position vektor, och avgöra om den är linjär.
Exempel :
R (t)=(3) Jag + (4T) J-(2T) k
Ri=3
Rj=4t
Rk =-2t
Eftersom "t" alltid bara höjs till en exponent är lika med noll eller ett, villkoren är alla linjära. En term som "4t ^ 2" är inte linjär eftersom exponenten på "t" är något annat än noll eller ett.
2.
Ta derivatan av varje del av "R ":
Exempel:
d (RI) /dt=0
d (RJ) /dt=4
d (RK) /dt=-2
3
Rewrite the hastighet komponenterna på vektorformat:
V=0i + 4j-2 k
V=4j-2k
<. br>
tips och varningar
- Du måste ha grundläggande kunskaper om differentialkalkyl att beräkna en konstant hastighet från en position vektor.